torsdag 25 juni 2009

Trädgårdsrapport

Under de senaste soliga dagarna har jag njutit till fullo av den egna trädgården. Ljuset är förtrollande varje kväll när solen sänker sig ner mellan träden.

Jag har försökt organisera växtligheten lite och har nu samlat de flesta borstnejlikorna till en och samma rabatt, som förövrigt kanske får bli den enda rabatten för ogräshackande är inte min favoritsysselsättning. Den nedan blev jag särskilt förtjust i för den hade flera färger i samma blomma, lite häftigt.

Hjälp jag håller på att bli en trädgårdsnörd!

Min favorit näst efter Jasminbuskarna just nu är Vegelian nedan. Den är som en stor rosa karamell mitt i trädgården och doftar dessutom underbart.


Examenspresenterna har börjat komma i jorden också. Här har hängsälgen fått sin plats med prästkrageängen i fonden. I går kom det in en liten dam i trädgården och lovprisade oss som hade låtit bli att klippa ner prästkragarna och intygade att de gav henne stor glädje varje dag hon promenerade förbi "...och säkerligen för många andra också..." Små rara tanter tycker vi om. Kul att vi gjorde en sådan samhällsgärning också när vi inte orkade klippa gräset på hela tomten denna sommaren.


Trollhasseln eller ormhasseln vad det nu heter har flyttat in vid trappan där man för övrigt ser spåren efter mitt dagliga frukostintag på trappan. Morgonsol och kaffe startar dagen på bästa sätt!



Vid garaget slingrar sig en Klematis längs marken och den har nu slagit ut med sina galet vackra blommor. Det är ganska spännande att hitta allt som dyker upp nu när man inte "känner" sin trädgård.


Några lilljor från trädgården har fått komma in i köksfönstret också. Så fina de med!

2 kommentarer:

  1. Mycket fina bilder Mise, så mycket fina blommor det finns. Jag har också lite växter på uteplatsen nu, blir verkligen glad när jag kommer hem varje dag och ser färgerna. Men sjutton vad man måste vattna, är ju helt galet vad blommorna dricker vatten. Hoppas du hade en bra helg.

    Jag träffade Sofie stor del av hela helgen. I fredags var vi på AW på lilla torg och åt även där. De hade gjort en minneslund av Michael Jacksson, jag håller med Sofie... väldigt amerikanskt :)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag är nästan lite glad att jag inte har så mycket kontakt med omvärlden för rapporterna om MJ står mig i halsen bara jag ser löpsedlarna. Lite mycket nu faktiskt...

    Vad kul att du har fått fint på uteplatsen, är ödlan också på plats? kram

    SvaraRadera